fbpx

Meer rendement uit je digitale nieuwsbrief

Meer rendement uit je digitale nieuwsbrief
Meten is weten en cijfers zijn feiten

Een online nieuwsbrief is het perfecte instrument voor uw bedrijf. U benadert de klant met interessante nieuwtjes en u kunt klanten binden door middel van storytelling, maar daarbij is het voor uzelf ook erg interessant en handig in gebruik. Met behulp van een handige tool kunt u precies zien wie uw nieuwsbrief hebben gelezen, wie hebben doorgeklikt en tevens heeft u inzicht op klanten die zich uitgeschreven hebben. Zo kunt u zien wie er interesse heeft in uw product en wie niet. Een makkelijk overzicht. U hoeft niet meer te zoeken, niet meer te bellen en binnen een paar klikken heeft u de informatie die u wilt hebben. Dit bespaart tijd en geld. In dit artikel staan tips en tricks die een nieuwsbrief succesvol maken.

Het onderwerp
Denk goed na over het onderwerp dat u uw nieuwsbrief geeft bij de verzending. Deze heeft namelijk een zeer grote invloed voor het aantal keer dat de nieuwsbrief geopend gaat worden. Probeer daarom altijd na te denken welke titels uw doelgroep aanspreken. Lezers scannen een nieuwsbrief en zoeken daarbij naar titels die aanspreken bij de werkzaamheden die zij uitvoeren.

Inleiding
Plaats een inleiding in de nieuwsbrief, zodat de lezer precies weet waarom deze nieuwsbrief het lezen waard is. Hierdoor weet uw doelgroep direct waarom ze de nieuwsbrief lezen en wat het hen op kan leveren. Probeer de aanhef van de nieuwsbrief persoonlijk te maken. Als u bijvoorbeeld de namen van uw mailbestand weet, probeer dan uw nieuwsbrieven een persoonlijke aanhef te geven. Let hierbij wel op dat u zeker weet dat u de juiste naam heeft anders schiet u uw doel namelijk voorbij en zal de ontvanger de nieuwsbrief niet meer lezen.

Afbeeldingen
Gebruik spannende en interessante afbeeldingen om de aandacht te trekken. Deze afbeeldingen worden vaak onthouden en hiermee de nieuwsbrief ook. Deze afbeeldingen zijn te vinden op verschillende stockphoto sites. Sommige sites zijn betaald, andere onbetaald. Let altijd wel op wanneer u onbetaalde sites gebruikt. Vaak staat onder de foto’s aangegeven of deze vrij te gebruiken zijn of dat er restricties aan zitten.

Links
Het werken met links in de nieuwsbrief is om een aantal reden van belang. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat uw nieuwsbrieven niet te lang zijn, doordat u een verwijzing maakt richting de locatie waar alle informatie te vinden is. Hierdoor blijft uw nieuwsbrief overzichtelijk en tegelijk verschaffen deze links u een tal van informatie. Doordat u kunt zien wie er doorklikken krijgt u een duidelijk beeld van welke lezers het meest geïnteresseerd zijn en in welke onderwerpen zij interesse hebben. Hele nuttige gegevens voor uw verkoop.

Iets extra’s
Geef uw lezers iets extra’s. Zorg ervoor dat uw nieuwsbrief een link bevat naar ofwel interessante informatie of eventueel een kortingscode voor uw producten of diensten. Dit zorgt ervoor dat de motivatie omhoog gaat om uw nieuwsbrief de volgende keer weer te lezen. De ontvanger heeft namelijk iets gehad wat nuttig is en zal daardoor de volgende keer sneller de nieuwsbrief weer openen.

Test
Test uw nieuwsbrief in meerdere mailservers. Probeer zowel outlook, hotmail, gmail en de mail van Apple. Op deze manier weet u zeker dat uw mail goed aankomt. Het zou zonde zijn van al het werk als de nieuwsbrief uiteindelijk niet goed aankomt. Vele mailprogramma’s bieden de mogelijkheid om testmails te sturen zodat u duidelijk kunt zien hoe uw nieuwsbrief wordt weergegeven in de verschillende programma’s.

Tijd
Zorg dat u altijd voldoende tijd vrijmaakt om uw nieuwsbrief te creëren. Heeft u geen zin om tijd te besteden aan het maken van nieuwsbrieven of verdient u simpelweg meer door tijd te besteden aan uw core-business? Dan adviseren wij: Besteed het uit aan een organisatie die de zorgen om de nieuwsbrief voor u uit handen kan nemen. Bij de verzending van de nieuwsbrief is het van belang dat u de nieuwsbrief standaard en consequent verstuurd. Bedenk daarom wat u wilt bereiken. Wilt u de nieuwsbrief wekelijks versturen, maandelijks of een keer per kwartaal? Het zijn afwegingen die bepalen hoe veel tijd u op jaarbasis kwijt gaat zijn aan het maken van deze nieuwsbrieven.