De marketingvoordelen van een Omnichannel!

Een nog redelijk onbekende term op marketing gebied, maar misschien wel de belangrijkste verandering van dit moment op het gebied van een data en marketing gedreven organisatie. Het werken met een omnichannel strategie is niet alleen positief voor de beeldvorming rondom je organisatie, maar verhoogt ook direct het resultaat van je organisatie. 

Om te beginnen gaan we kort in op wat een omnichannel nu precies is en wat dit kan betekenen voor je organisatie: een omnichannel is een geoptimaliseerde multichannel strategie. Dat wil zeggen dat je marketingmiddelen, zoals social media, je nieuwsbrief, je website en fysieke acties in je winkel of op beurzen bij een omnichannel allemaal vanuit eenzelfde startpunt beginnen. Ze omcirkelen in feiten je klant. Overal waar de klant gaat ziet hij niet alleen je organisatie terugkomen, nee, het gaat nog een stap verder: overal ziet hij structureel dezelfde campagne. Natuurlijk anders vormgegeven, maar het verhaal blijft hetzelfde. Als wij dit naast de traditionele multichannel leggen zien wij vaak dat er voor alle kanalen afzonderlijk content en acties worden bedacht. Zo krijgt een klant vaak verschillende verhalen te zien en raakt het beeld dat de klant van je organisatie heeft vertroebeld. 

#1 Een omnichannel vergroot je omzet
Er is weinig uitleg nodig om te stellen dat een omnichannel vele malen effectiever is dan een traditionele aanpak. Een omnichannel pakt de klant beet en speelt, door middel van data-analyses, in op een vastgestelde behoefte. Neem bijvoorbeeld een klant die je website bezoekt en naar een specifieke dienst doorklikt, hoe fijn zou het zijn als diezelfde klant later op LinkedIn “toevalligerwijs” tegen een blog van je organisatie aanloopt die precies insteekt op zijn eerdere zoekgedrag en tegelijkertijd een zelfde verhaal vertelt als op je website. Uit recent onderzoek blijkt dat het kiezen voor een omnichannel aanpak gemiddeld gezien 30% meer omzet oplevert voor je organisatie.

#2 De omnichannel zorgt voor efficiency
Door middel van een omnnichannel is het makkelijker en efficiënter om campagnes vooruit te plannen en universeel in te zetten. De campagne wordt een keer opgesteld en vervolgens vertaald naar een specifieke uitrol per kanaal. Hiermee zorg je niet alleen voor een helder verhaal, het beschermt je ook tegen dubbel werk en hogere kosten. Campagne uitingen zoals fotografie en content dienen nog maar een keer gecreëerd te worden en kunnen vaak al ver vooruit worden bedacht en opgesteld.

#3 Een beter beeld van het gedrag van je doelgroep
Dankzij een omnichannel is het mogelijk om specifieke klantprofielen in te richten. Hoe komt iemand bij je organisatie terecht? Wat weet hij al van je organisatie? Wanneer was het eerste contact met de organisatie? En waar liggen mijn grootste kansen als organisatie? Het zijn relevante vragen die je via een omnichannel in kaart kan en zou moeten brengen. Vanuit deze analyses weet je in principe exact hoe je organisatie ervoor staat. Hoeveel potentiële klanten heb ik op dit moment? Trek ik de juiste doelgroep aan met mijn campagnes? En waar kan ik mijn campagne optimaliseren voor een maximaal bereik? Vanuit data-analyses via je omnichannel is het makkelijker om strategische keuzes te maken over het inzetten van je budget en welke kanalen nu wel en niet bijdragen aan het bereiken van de ideale klant.

Samen met Creatieve Strategen je multichannel omzetten naar een omnichannel?
Neem dan direct contact op voor een brainstormsessie met onze Creatieve Strategen!

Tel:  085 – 0666183
E-mail: info@creatieve-strategen.nl

**Waarschuwing: Het kan zijn dat je dit verhaal op diverse kanalen tegen komt. Schrik dan niet, je hebt dan te maken met de eigen omnichannel van Creatieve Strategen. Niets om je druk om te maken, gewoon creatief leesvoer. Bel ons gerust bij vragen!