Het genereren van warme leads via je marketing

Het genereren van warme leads via je marketing 
“Prospecting – Find the man with the problem”
Ben Friedman.

Iedereen kent het wel, koude aquisitie. Voor de meerderheid (van ons) geen pretje. Daarom is het nuttig om te kijken welke manieren er zijn om warmer binnen te komen bij uw potentiële doelgroep. Door gebruik te maken van online marketingtools kan er al snel gezorgd worden voor een duidelijke scheiding in echte koude leads en leads die al een stuk warmer zijn. Ontvangt uw potentiële klant uw nieuwsbrief en opent hij of zij deze dan ook? Het zijn allemaal indicatoren om te achterhalen in welke mate er interesse is bij een potentiële klant.

De rapportage
De rapportage van uw digitale nieuwsbrief geeft veel informatie over welke ontvangers geïnteresseerd zijn in de organisatie. Deze personen lezen immers uw nieuwsbrief. Via een handige tool is een rapportage snel in te zien. Door links te verwerken in een nieuwsbrief (en ook op social media) kunt u achterhalen wie waarop heeft doorgeklikt. Op deze manier is duidelijk te zien welke personen geïnteresseerd zijn in welke producten of diensten. Hierdoor creërt u voor zichzelf een lijst met leads die u doelgericht kunt nabellen. U weet namelijk al in welke producten of diensten uw klant interesse heeft. Wat ook belangrijke informatie biedt over de interesse van klanten is de uitschrijf button. Deze is niet alleen wettelijk verplicht bij een online nieuwsbrief, maar ook enorm handig. Zodra iemand zich uitschrijft voor de nieuwsbrief weet u dat u aan deze personen ook geen waardevolle verkooptijd hoeft te besteden. Klanten krijgen de vraag waarom zij zich uitschrijven zodra ze dit doen. Dit is ook een manier van feedback naar uzelf. U kunt zien waarom de klant zich uitschrijft. Hierna kunt u bedenken of het nodig is om de klant te bellen, of dat u wijzigingen in de nieuwsbrief moet aanbrengen, of dat de klant de nieuwsbrief niet nodig heeft. Kijk naar uw rapportage en analyseer de gegevens hiervan. Deze gegevens laten namelijk zien of uw marketing werkt. Lezen mensen namelijk structureel uw nieuwsbrief en berichten dan weet u dat ze aanslaan. Gebeurt dit niet dan is het misschien toch tijd om over te stappen op een andere strategie.

Consequent
Zorg ervoor dat u consequent bezig blijft met de verzending van uw nieuwsbrief en de invulling van uw accounts. Op deze manier is er een patroon te achterhalen in de behoeftes van uw volgers. Ook kunt u belangrijke informatie zien zoals wanneer een nieuwsbrief wordt gelezen, of een bericht het beste gelezen is op zaterdag of op maandag en welke tijdstip in dat geval het beste is. Het tijdstip van verzending en plaatsing van berichten is heel belangrijk. U bereikt sneller meer mensen als u heeft weten te achterhalen wanneer het grootste deel van uw doelgroep uw berichten leest en uw nieuwsbrief opent. Zo krijgt u beter in kaart wat uw klanten willen. Het is vervolgens belangrijk dat u ervoor zorgt dat uw klanten zo vaak mogelijk uw naam zien langskomen. Zo blijven klanten en potentiële klanten aan u denken. Om dit te bereiken is het belangrijk dat uw boodschap kort, duidelijk en consequent is. Uw nieuwsbrief moet geen ander verhaal vertellen dan uw LinkedIn account en vice versa.

Contactbestand en volgers
De volgers op sociale netwerken, zowel privé als van uw bedrijfspagina, zitten al direct in uw netwerk en deze zijn dus al geïnteresseerd in uw diensten en producten. Het is daarom belangrijk om in de gaten te houden waar zij geïnteresseerd in zijn. Zorg ervoor dat uw contactbestand up-to-date blijft en dat hieraan ook nieuwe potentiële klanten worden toegevoegd. Zo kunt u op een snelle manier zien of deze potentiële klanten geïnteresseerd zouden zijn in uw diensten en welke diensten dit zijn.