Het claimen van Thought Leadership op LinkedIn

In het artikel van deze maand gaan wij dieper in op LinkedIn en het belang hiervan voor het claimen van Thought Leadership zoals dat zo mooi heet. U wilt ongetwijfeld laten zien dat uw organisatie voorop loopt op uw specifieke vakgebied. Een goed gebruik van LinkedIn kan u hierin een grote boost geven.

Uiteraard zeggen wij dit niet zomaar, het belang van LinkedIn wordt nog steeds onderschat. Wist u bijvoorbeeld dat 42% van de beslissingsbevoegde binnen organisaties zich baseren op LinkedIn om te bepalen met wie ze zaken gaan doen. Niet aanwezig zijn of niet professioneel aanwezig zijn is dan een groot gemis. Maar ook het delen van statusupdates op LinkedIn wordt vaak niet ten volle benut. Gemiddeld heeft iedere persoon op LinkedIn ongeveer 250 zakelijke connecties. Door het delen van het nieuwsbericht komt u artikel of update extra onder de aandacht bij deze connecties. Voor organisaties is het daarom nuttig om de medewerkers te betrekken bij de LinkedIn berichten. Op deze manier hebben uw medewerkers binding met de berichten, zullen ze deze delen op LinkedIn en zal het bereik snel toe nemen.

LinkedIn is het specifieke medium voor zakelijke contacten. De kans dat u op LinkedIn de juiste contacten treft is volgens onderzoek dan ook drie maal groter dan op Twitter en Facebook. Door middel van een goed en zakelijk profiel komt u snel onder de aandacht bij uw doelgroep.

Om uw organisatie neer te zetten als leidend in uw vakgebied zijn een aantal stappen noodzakelijk. Allereerst een duidelijk LinkedIn plan, op welke doelgroep gaat u zich richten en met welke exclusieve content gaat u deze doelgroep bereiken zodat deze groep de organisatie ook echt ziet als leidend in het vakgebied. Het is ook van belang om in de gaten te houden waar op LinkedIn u de doelgroep gaat bereiken. Zijn er bijvoorbeeld specifieke groepen waarbinnen de doelgroep actief is? Wilt u zich zelf neerzetten als een leidend bedrijf op het gebied van Human Resources, dan is het verstandig om te onderzoeken welke LinkedIn-groepen allemaal actief discussiëren over dit vakgebied. Door berichten te plaatsen in de voor u relevante LinkedIn groep komt u onder de aandacht bij de juiste zakelijke contacten die al geïnteresseerd zijn in de diensten of producten van uw organisatie.

We noemde het net al even kort, maar exclusieve content is een onderdeel dat zeer belangrijk is voor het claimen van Thougt Leadership. U wilt dat de branche de organisatie ziet als leidend op het vakgebied. Het aanbieden van exclusieve content is dan iets waar u simpel weg niet omheen kunt. U zult een deel van de kennis die u bezit moeten delen met de doelgroep. Hoe doet u dit nu op een handige manier zonder dat u meteen alle bedrijfsgeheimen prijsgeeft? Over het algemeen focust u zich dan op de producten of diensten die u aanbiedt en gaat u in op het aspect waarin deze zich onderscheidt van de directe concurrenten. Maak ook voor het verspreiden van exclusieve content een gedegen planning zodat u structureel naar buiten treedt. Een veel voorkomende fout is dat er op een moment (meestal als er wat tijd over is) alle berichten geplaatst worden. De doelgroep ziet u dan opeens heel veel en daarna weer een hele tijd niet. Probeer deze conjunctuur zoveel mogelijk te beperken. Alle goede dingen kosten namelijk tijd en structuur om uw bereik te laten groeien. Een goede planning maakt hierin een groot verschil en versnelt dit proces.

Mocht u aan de hand van dit artikel vragen hebben hoe Thought Leadership u kan dienen als marketingstrategie of wilt u meer informatie over aspecten in dit artikel neemt u dan gerust contact met ons op.