De vijf belangrijkste marketingtrends voor 2017

De vijf belangrijkste marketingtrends voor 2017
In het blog van deze maand gaan we in op de belangrijkste marketingtrends voor het jaar 2017. We gaan in op vijf cruciale marketingonderdelen waar iedere organisatie in 2017 op zal moeten inspelen om op online gebied te groeien en succesvol te zijn.

1. Storytelling – Why?

Storytelling is een vorm van content marketing waarmee je verhalen inzet als marketinginstrument.

Een trend die aan de basis staat van iedere succesvolle marketingcampagne, zowel op online als offline gebied. Personen kopen geen producten of diensten, maar wel het waarom of het nut van uw product/dienst. Het gaat om de beleving en de oplossing die u met uw dienst/product creëert voor uw klanten. Het simpelweg vertellen wat u doet of verkoopt is maar zelden succesvol, terwijl mensen verhalen over organisaties en het probleem dat ze oplossen voor de klant vaak nog na vele jaren weten te herinneren. Zeker als het verhaal onderscheidend is van de concurrentie en deze via de juiste middelen wordt verspreid. 

Met storytelling gaat u als organisatie dieper in op het belang van uw afnemers en wat uw dienst of product voor deze organisatie/persoon oplevert. In het verhaal zal naar voren moeten komen waarom uw organisatie nu precies bestaat, welke zorgen u uit handen neemt voor uw klant en wat het gemak daarvan is. Klanten weten dan precies waarom ze bij uw organisatie moeten zijn en wat dit oplevert voor de organisatie. Zorg dat het verhaal uniek is en toegespitst op uw eigen organisatie en u zult in 2017 hoge ogen gaan gooien.

2. Combinatie Marketing
Het koppelen van meerdere verschillende middelen om het verhaal over uw product of dienst te verspreiden.

De middelen om uw verhaal te verspreiden zijn natuurlijk gigantisch en ontzettend divers. Het maken van een juiste keuze tussen de verschillende opties is een belangrijke eerste stap in uw marketingproces. Vervolgens is het zaak dat uw verhaal verspreid wordt via de gekozen middelen. Om uw verhaal zo goed mogelijk te verspreiden is het belangrijk dat al deze middelen op elkaar zijn afgestemd en samenwerken om een zo groot mogelijk bereik te creëren voor uw verhaal en daarmee de bekendheid van uw organisatie.

Voor 2017 is dit essentieel, omdat hiervan in grote mate uw online succes afhangt. Twee belangrijke factoren hierin zijn: De kwaliteit van het verhaal over uw organisatie en het bereik dat uw organisatie dit verhaal weet mee te geven. Het is daarom verstandig om te zorgen dat deze verschillende aspecten in uw marketing allemaal in één stijl en vanuit éénzelfde hand naar buiten komen. Dit zodat deze herkenbaar en helder het verhaal van uw organisatie uitdragen.

3. Data gedreven marketing 
Het inspelen van uw organisatie op de data die vanuit uw marketingkanalen achterhaalt wordt.

Het vertellen van uw verhaal en dit verspreiden via de gekozen marketingkanalen zorgt voor meer aandacht en biedt daarmee ook de kans om te achterhalen op welke onderdelen uw organisatie goed scoort bij uw prospects. Vertelt u bijvoorbeeld over een dienst en u ziet daar vervolgens massaal de aandacht van uw doelgroep naar uitgaan, dan kan het verstandig zijn om dit onderdeel vaker mee te nemen in de marketing of hier heel bewust een eigen campagne omheen te creëren.

Het weten wie geïnteresseerd is in uw organisatie is van belang, omdat het u kan laten zien wie de belangrijkste leads en ambassadeurs zijn voor uw organisatie. Ziet u bijvoorbeeld dat een prospect vanuit uw nieuwsbrief naar een specifiek onderdeel van uw website navigeert, dan weet u direct waar de behoefte van uw prospect ligt en kunt u deze doelgericht benaderen. Op deze manier komt u in 2017 warm binnen bij uw prospects.

 

4. E-mail marketing
Via digitale mailing direct in de mailbox van uw klanten binnenkomen met de juiste boodschap.

Een onderdeel dat steeds belangrijker terugkeert in de marketing van organisaties. Het versturen van een digitale nieuwsbrief is iets dat al vele jaren gebeurt. In 2017 wordt dit echter nog belangrijker, omdat deze nieuwsbrief direct bij de doelgroep in de mailbox binnenkomt. Het is een van de meest directe manieren om onder de aandacht te komen bij de doelgroep. Het verzamelen van mailadressen wordt daarom steeds belangrijker. Het creëren van inschrijfopties voor mailadressen, zowel online als ook deze mogelijkheid offline bieden, kan hier gigantisch aan bijdragen. Gedacht kan worden aan het vragen om mailadressen op beurzen of aan bezoekers van uw organisatie, zodat u hier met uw nieuwsbrief direct opvolging aan kan geven.

Na het verzamelen van de mailadressen is het zaak dat u een passende nieuwsbrief stuurt met de juiste titel en toon, passende bij het verhaal rondom uw organisatie. Ook zullen de afbeeldingen bij moeten dragen aan het totale beeld rondom de organisatie. Door dit op een doordachte en chique manier te doen creëert u een nieuwsbrief die het beeld rondom uw organisatie versterkt en uw relaties aanzet tot de gewenste actie, bijvoorbeeld het doen van een aankoop of het maken van een afspraak.

5. Social CRM
Social Customer Relationship Management is het gebruik van social media diensten, -technieken en -technologie door organisaties, met als doel interactie te hebben met hun klanten.



In het jaar 2017 kan men niet meer om het gebruik van social CRM heen. Het creëren van interactie met uw klanten en prospects moet zo snel en gemakkelijk mogelijk zijn. Een live chat in de website, waardoor snel contact kan worden opgenomen, is raadzaam en het goed beheren van de reacties die u binnenkrijgt op uw verschillende marketingkanalen is cruciaal. Personen die de moeite nemen om te reageren en interesse tonen in uw organisatie moet u goed behandelen en verdienen een snelle reactie als beloning. Zij zijn namelijk degene die geïnteresseerd zijn in uw organisatie en diensten en een goede opvolging van deze reacties kan uw sales dus sterk laten toenemen. Zeker dankzij het internet en de mogelijkheden die dit biedt is dit snel en doelgericht te realiseren voor iedere organisatie.

Het inzetten van een live chat zorgt ervoor dat personen sneller zullen overgaan tot interactie op uw website. Dit is een groot voordeel, want de personen die uw website bezoeken bezitten vaak al een binding met uw organisatie of zijn al op zoek naar een van uw producten of diensten. Door deze personen de mogelijkheid te bieden om even kort een vraag te stellen creëert u direct de opening voor een diepgaander gesprek of een eventuele afspraak rondom uw product/dienst.

Tot slot

Wij wensen u tot slot alvast heel veel succes met uw marketing in 2017 en mocht u, aan de hand van dit artikel, met vragen zitten of een brainstorm rondom marketingactiviteiten willen inplannen dan staan wij graag voor u klaar. Klik hier voor direct contact.