How recruiting will be done in 2018! 

Recruiting in 2018 – De economie stijgt gelukkig al vier jaar op rij en de groei die we als maatschappij doormaken is gigantisch en indrukwekkend. Ook de afgelopen periode zijn we met zijn allen weer 3,3 procent gegroeid (bron NOS).  Deze groei is te merken; de krapte op sommige gebieden van de arbeidsmarkten is gigantisch en een van de belangrijkste vragen op dit moment luidt dan ook: 

“Hoe kom ik in contact met het juiste personeel?” 

Onze Creatieve Strategen willen helpen je graag om deze vraag te beantwoorden. Recruiting en marketing horen hierbij hand in hand te lopen en elkaar aan te vullen en op te volgen in de zoektocht naar de juiste mensen. Het is belangrijk om geschikte kandidaten te overtuigen en nieuwsgierig te maken naar je organisatie. Het simpelweg voorleggen van de vacature aan geschikte kandidaten of deze posten op social media is niet meer van deze tijd en mist haar doel.

Creëer Touchpoints
In het proces van succesvolle recruiting hoort sprake te zijn van een opbouw van het verhaal rondom de organisatie en de specifieke vacature. In de ideale situatie creëert je organisatie meerdere touchpoints (stelselmatige contactmomenten) met potentiële kandidaten om ze bekend te maken met de organisatie en hen nieuwsgierig te maken naar openstaande vacatures. Ook is het belangrijk om kandidaten vertrouwd en bekend te maken met de directe collega’s en leidinggevende, zodat ze vooraf al weten voor en met wie zij gaan werken. Dit schept vertrouwen en nieuwsgierigheid.

Creatieve uitingen
Een van de eerste touchpoints die er zijn met organisatie zijn de uitingen die de organisatie zelf naar buiten brengt. Zorg ervoor dat je berichten creatief en aansprekend zijn voor de kandidaten. Overtuigen en nieuwsgierig maken vindt namelijk in dit eerste stadium van het contact al plaats. De bedrijven die dit goed beheersen hebben in een later stadium veel minder moeite om geschikte kandidaten te bereiken, omdat zij al bekend zijn met de organisatie en zich hierdoor al in de talentpool bevinden.

Onderzoek
Een gedegen profiel en onderzoek waar de kandidaten te bereiken zijn, vormt een cruciaal onderdeel van ieder recruitingsproces. Zo is het mogelijk om de belangrijkste kandidaten vast te stellen en deze contactgegevens uit onze database te halen, zodat deze direct één-op-één persoonlijk te benaderen zijn. Dit geeft direct een gigantische voorsprong in het recruitingproces, omdat je niet meer hoeft te wachten tot kandidaten reageren maar je zelf pro-actief kunt kiezen wie je benadert en op welke manier. In principe is iedere functie voor ons te bereiken.

Benader niet te agressief
Zorg ervoor dat als je de kandidaten voor de eerste keer benadert je niet te direct overkomt. Geleidelijk aan verleiden, in plaats van direct proberen te beminnen, is ten zeerste aan te raden. Nodig de potentials uit voor een event of kennismaking, maar begin nog niet direct over de openstaande vacatures. Laat de kandidaat eerst wennen en zich een beeld vormen rondom de organisatie. Nodig ze uit voor een event of rondleiding door de organisatie en probeer ze tijdens dat proces pas te overtuigen door ze de unieke aspecten en voordelen van het werken bij jouw organisatie zelf te laten ervaren.

Warm houden
Vacature ingevuld? Gelukkig! Maar het proces is dan natuurlijk nog niet ten einde. Na alle moeite die je gedaan hebt om kandidaten te bereiken is het zonde om deze groep zomaar te laten vallen, ook al zijn deze kandidaten dit keer niet aangenomen. Zorg er daarom voor dat je deze kandidaten blijft voeden met beelden vanuit de organisatie, creatieve uitingen, nieuwsbrieven en natuurlijk hier en daar persoonlijke touchpoints, zodat je een eigen talentpool opbouwt met kandidaten en talenten voor de toekomst. Deze kan je vervolgens blijvend verder laten groeien, zodat je altijd veelbelovende potentiële medewerkers tot je beschikking hebt wanneer dit nodig is.

Wil je niet wachten tot 2018 om Creative Recruiting in de praktijk te brengen?
Neem dan direct contact op met een van onze Creatieve Strategen om de mogelijkheden van Creative Recruiting voor jouw organisatie te bespreken.