De belangrijkste marketingtrends in 2018

We naderen het einde van oktober en het is daarom het perfecte moment om vooruit te kijken naar wat volgens ons de belangrijkste marketingtrends in 2018 zullen zijn. We hebben de 5 belangrijkste marketingtrends in 2018 hieronder voor je op een rij gezet. 

1. Mobile friendly content
Een van de meest belangrijke zaken om rekening mee te houden in 2018, is dat we 69% van de social media activiteit doorbrengen op onze mobiele telefoon. Daarom is het van cruciaal belang dat er bij alle content die gemaakt en geplaatst wordt nagedacht is over een optimale gebruikerservaring op de mobiele telefoon. Google komt in 2018 met een speciaal algoritme dat de gebruiksvriendelijkheid en de inrchting hierop nog belangrijker zal maken. Om het belang van mobiele marketing nog maar eens te onderstrepen; de verwachting is dat in 2020 de jaarlijkse uitgave aan mobiele advertenties zal groeien tot 84,5 miljard. Test content daarom altijd goed van te voren om te zien hoe deze overkomt op verschillende mobiele telefoons en optimaliseer deze waar nodig.

2. Content verspreidingsstrategie
Het bepalen waar en wanneer je je content plaatst wordt van nog groter belang in 2018. Met de groei van alle social media kanalen en het toenemen van de advertentiemogelijkheden is het laten opvallen en onder de aandacht laten komen van je content een stuk complexer geworden. Er dient goed nagedacht te worden over de manier waarop je je content wilt verspreiden. Voor het verspreidingsproces en de verspreidingsstrategie is daarom een belangrijke rol weggelegd in 2018. Waar en hoe laat gaat je content online? Hoe kan ik deze verder verspreiden? Welk budget gebruik ik voor de targeting van dit specifieke bericht? Het zijn vragen die belangrijk worden om te zorgen dat in een steeds groter wordende massa van content jouw bericht naar voren komt bij de doelgroep.

3. Livestreams en verhaallijnen zijn key
De mogelijkheid tot interactie met je doelgroep is nog nooit zo groot geweest. Of het nu voor de B2B markt of B2C markt is. Via livestream/webinar opties is directe interactie nog nooit zo efficient en toegankelijk geweest. Met één klik op je telefoon of computer sta je direct in contact met je volgers op social media of kan je een webinar houden met potentials vanuit de hele wereld. Hierop inspelen en mee omgaan dient verankerd te zijn in iedere creatieve strategie. Hoe vaak gaan we live op social media? Gaan we ons seminar/event in Q2 ook live broadcasten via een webinar? Het zijn belangrijke onderdelen om nu alvast over na te denken en in te plannen. Hierdoor bouw je als organisatie ook voldoende tijd in om de nodige voorbereidingen hiervoor te treffen, zodat je zowel creatief als strategisch uitmuntend kunt zijn in de uitvoering van deze acties.

4. Marketing compliant met de GDPR
Ja, ook in dit artikel dienen we aandacht te besteden aan 25 mei 2018. Vanaf deze dag wordt de GDPR wetgeving van kracht. Deze wet is gericht op een goede bescherming van data en privacygegevens binnen organisaties in Europa en geeft Europeanen meer macht over persoonlijke data en de verwerking hiervan. Dat dit binnen elke organisatie voor de nodige veranderingen dient te zorgen is duidelijk. In dit artikel gaan we echter alleen kort in op de waarde van de GDPR voor marketingactiviteiten in 2018. Met deze nieuwe wetgeving is het kiezen van een betrouwbaar en goed te managen CRM systeem van cruciaal belang. Als organisatie moet je immers kunnen aantonen welke data je hebt opgeslagen en waarom. Deze data moet snel inzichtelijk zijn en beschikbaar gesteld kunnen worden mocht daarom gevraagd worden door een van je contacten. Voor je marketing betekent het dat er altijd een duidelijke relatie moet zijn tussen de gegevens die worden verzameld en hoe je hierop inspeelt. Het hebben van toestemming om iemand te benaderen is zeer belangrijk en het goed managen van deze datastromen is van vitaal belang voor het succes in 2018. Je marketingactiviteiten zullen hiermee gebonden worden aan strikte regels en het is daarom raadzaam om goed te bedenken welke gegevens je nodig hebt om je doelgroep te benaderen en hoe deze te verzamelen, zodat al deze marketingactiviteiten in 2018 voldoen aan de wetgeving en ondertussen blijven zorgen voor positief bedrijfsresultaat.

5. Krachten bundelen in je marketing
Met de gigantisch gegroeide beschikbaarheid aan content in de wereld is het verstandig om samen te gaan werken op marketinggebied. Wissel content uit met andere voor je doelgroep relevante organisaties. Op deze manier komt je content bij een grotere groep potentiële klanten terecht en krijgen je eigen volgers extra relevante content van andere partijen te zien. Let op relevantie en kwaliteit voor je volgers staat natuurlijk voorop, omdat je deze niet wil spammen met berichten die niet passen en aansluiten bij wat zij graag zouden zien.

Meer weten over de marketingtrends in 2018?
Overleg dan direct met een van onze Creatieve Strategen, ze helpen je graag bij het toepassen van de belangrijkste marketingtrends in 2018! Neem direct contact op.

Terug naar home.